Od tradycyjnej drukarni do platformy online: Czyli jak PrintUp podbił rynek B2B i dlaczego zaczyna ekspansję na rynku B2C
08 października 2024
Drukarnia internetowa PrintUp to uznana marka w branży web-to-print i lider produkcji kalendarzy trójdzielnych i jednodzielnych w Polsce. Choć marka PrintUp powstała w 2018 roku, jej doświadczenie opiera się na ponad 30-letniej tradycji drukarni Interak. Łączy więc tradycję z nowoczesnością, nieustannie inwestując też w nowe technologie. W sierpniu 2024 PrintUp otworzył się na rynek B2C i współpracę z klientami indywidualnymi. O planach dotyczących ekspansji na nowy rynek, a także technologii, która stoi za firmą opowie Piotr Fortuniak, Digital Departament & Project Manager w firmie PrintUp.
Jaki jest profil biznesowy marki PrintUp?
P.F.: Głównym kierunkiem biznesowym dla PrintUp są klienci
profesjonalni, czyli rynek B2B. Jednak od sierpnia 2024, jako część naszej
strategii rozwoju, postanowiliśmy otworzyć się również na klientów końcowych.
Oferta PrintUp obejmuje szeroką gamę produktów, od
standardowych materiałów poligraficznych, po foto produkty, produkty
wielkoformatowe, produkty reklamowe oraz rozwiązania niestandardowe.
Nieustannie inwestujemy w rozwój technologii, aby sprostać obecnym i przyszłym
oczekiwaniom najbardziej wymagających klientów. Dzięki temu PrintUp cieszy się
zaufaniem na rynku i stale
powiększa swoją bazę klientów oraz partnerów.
Jako drukarnia internetowa wyróżniacie się też dedykowaną obsługą handlową.
P.F.: W PrintUp obsługa klienta jest jednym z naszych priorytetów.
Jako drukarnia internetowa oferujemy naszym klientom kilka wygodnych kanałów
kontaktu, od czatu online po kontakt telefoniczny. Niektórzy z naszych klientów
potrzebują dedykowanej obsługi, dlatego dla wybranych klientów oferujemy im obsługę indywidualną, za którą
odpowiadają nasi specjaliści. Dzięki temu możemy budować długotrwałe
relacje oparte na zaufaniu i profesjonalizmie.
Jednym z najbardziej rozbudowanych, ale też najlepiej
sprzedających się produktów w asortymencie PrintUp są kalendarze. Kolejne są
ulotki oraz katalogi. Jak oceniacie obecną sytuację na rynku druku kalendarzy w
Polsce i dlaczego to właśnie ten produkt jest priorytetem w waszej firmie?
P.F.: Wybór kalendarzy jako jednego z kluczowych produktów w
ofercie PrintUp nie był przypadkowy. Decyzja ta wynika z dogłębnych badań
rynku, które przeprowadziliśmy, aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania
naszych klientów. Badania wskazały, że kalendarze, mimo rosnącej digitalizacji,
nadal pozostają nieodłącznym elementem życia codziennego. Korzystamy z nich
zarówno w biurze, jak i domu. Ich popularność wynika z praktyczności, a także z
możliwości personalizacji, co sprawia, że są one nie tylko użytecznym, ale
także estetycznym dodatkiem.
W PrintUp zauważyliśmy tę potrzebę i postanowiliśmy
zaoferować naszym klientom nowoczesne, wysokiej jakości kalendarze. Dzięki zaawansowanej
technologii, która poszerzyła możliwości personalizacji produktu, jesteśmy w
stanie dostarczać produkty dopasowane do indywidualnych potrzeb klientów - zarówno
w małych, jak i dużych nakładach. Przykładowo kalendarze trójdzielne i jednodzielne w PrintUp można uszlachetnić za pomocą folii błysk,
folii mat czy folii mat z lakierem UV wybiórczym. Klienci mogą wybrać również
kolor okienka, zmienić kalendarium, dodać swoje logo czy grafikę.
Jesteśmy elastyczni i skoncentrowani na potrzebach klienta.
Myślę, że to też jeden z elementów naszego sukcesu na rynku kalendarzy.
Jeśli chodzi o ulotki i katalogi, to te produkty również cieszą
się w PrintUp ogromną popularnością. Jakiś czas temu wprowadziliśmy do naszej
oferty ulotki cięte Premium 3D. To idealne rozwiązanie dla klientów,
którzy oprócz wyjątkowego projektu, potrzebują również wyjątkowego nośnika.
Wypukłe elementy, które
można stworzyć lakierem 3D nadają projektom niecodzienny wygląd.
PrintUp jest też w czołówce drukarni web-to-print w
Polsce, które wyspecjalizowały się w produkcji akcydensowej. Jakie trendy na
rynku produkcji akcydensowej dostrzegacie? Czego oczekują dziś klienci?
P.F.: Na rynku produkcji akcydensowej obserwujemy kilka wyraźnych
trendów, które kształtują obecne oczekiwania klientów. Przede wszystkim coraz
większe znaczenie mają szybkie terminy realizacji zamówień. Aby sprostać tym
wymaganiom, PrintUp inwestuje w nowoczesne technologie, które pozwalają na
błyskawiczną produkcję przy zachowaniu wysokiej jakości. Niedawno nasz park
maszyn został wzbogacony o maszynę HP Indigo 12000. Dziś w dziale druku
cyfrowego korzystamy aż z trzech maszyn HP Indigo. Kolejna maszyna, którą uruchomiliśmy
pod koniec sierpnia to Fujifilm Revoria Press PC 1120.
Personalizacja to następny istotny trend, który zyskuje na
znaczeniu. Klienci coraz częściej poszukują produktów dostosowanych do ich
indywidualnych potrzeb, co obejmuje zarówno unikalne projekty graficzne, jak i
możliwość produkcji w małych nakładach, nawet od jednej sztuki produktu.
Zamówienia online stały się standardem, a klienci oczekują,
że cały proces będzie możliwy do realizacji zdalnie, w prosty i intuicyjny
sposób. Rozwiązania typu web-to-print są odpowiedzią na te potrzeby,
umożliwiając szybkie i wygodne składanie zamówień przez Internet.
Wracając jednak do jakości, klienci oczekują, że produkty,
które otrzymają, będą nie tylko dostarczone szybko i zgodnie z ich wymaganiami,
ale będą również
charakteryzować się najwyższą jakością wykonania. Wysokiej jakości materiały,
precyzyjny druk oraz dbałość o detale to cechy, które wyróżniają najlepszych
producentów na rynku akcydensowym i które stały się już standardem w PrintUp.
Wiele
zleceń, realizacja w krótkim terminie, utrzymanie wysokiej jakości druku. To
wszystko wymaga odpowiedniego zespołu, ale też najlepszej technologii. Z jakich
technologii i rozwiązań korzysta PrintUp? Jak łączycie to wszystko w całość?
P.F.: Zarządzanie
produkcją, która posiada urządzenia od wielu dostawców, to nie jest prosta sprawa. Jednak od wielu
lat udaje nam się wykorzystywać wszystkie mocne strony poszczególnych
technologii, dzięki czemu realizujemy nawet najbardziej wymagające zlecenia
klientów, oczywiście przy zachowaniu optymalnych kosztów. Tak, jak już
wspomniałem wcześniej, produkcja PrintUp realizowana jest w nowoczesnym parku
maszyn, który jest stale rozwijany. Przykład nowej maszyny od HP czy Fujifilm. Mamy
wieloletnie doświadczenie, które optymalnie pozwala nam dobierać technologię
produkcji offsetowej lub cyfrowej, aby móc sprostać wymaganiom naszych klientów
oraz dostarczać ich zamówienia na czas, co jest bardzo istotne w branży
web-to-print.
Przejdźmy
do rozwiązań HP Indigo, które zastosowano w firmie. Drukarnia Interak jest jedną
z pierwszych firm w Polsce, która zamontowała te urządzenia w swoim parku
maszyn. PrintUp kontynuuję wskazaną wcześniej drogę. Dlaczego?
P.F.: Technologia
Indigo jest nam znana od ponad 15 lat.
Są to profesjonalne maszyny produkcyjne, których wszechstronność, ale też
elastyczność produkcji jest na najwyższym poziomie. To prawda, drukarnia
Interak zainwestowała jako pierwsza w Polsce w serię 3 HP Indigo 7000, co ważne
maszyna produkuje z powodzeniem do dziś. Korzysta z niej również PrintUp. Od
tamtej pory tylko zwiększaliśmy nasze portfolio arkuszowych maszyn cyfrowych. Aktualnie,
tak jak wspomniałem wcześniej, posiadamy już trzy maszyny z serii Indigo, w tym
dwie serie 4 B2+, jak HP Indigo 12000.
Podczas realizacji każdej inwestycji prowadzimy rozległe
analizy, zaczynając od aspektów technicznych, a kończąc na kosztach
wytworzenia. Digitalizacja procesu druku wymagała niezawodnych i szybkich
urządzeń w formacie B2, które byłyby w stanie sprostać wymaganiom naszych
klientów. Samo wdrożenie maszyn musiało być również stosunkowo krótkie. Technologia HP daje nam tę
przewagę. Lata
doświadczenia z innymi maszynami pokazały nam też, że właśnie ta
technologia ma największy wskaźnik elastyczności. Odpowiedni workflow, system
zarządzania produkcyjnego HP PrintOS oraz standaryzacja, pozwala obsługiwać aż
dwie maszyny przez jednego operatora. To naprawdę działa.
Oczywiście wszystko nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie naszego
wieloletniego partnera w biznesie, jakim jest Digiprint. Firma zatrudnia sztab wykwalifikowanych
specjalistów, którzy dzielą się wiedzą z operatorami maszyn, wykonują rutynowe
przeglądy, utrzymują urządzenia w sprawnej kondycji, pozwalając nam wydajnie
drukować bez przestojów technicznych. Taka współpraca bezpośrednio przekłada się
na wzorowe wyniki produkcji.
Nowoczesny park maszynowy i rozbudowana platforma web-to-print
już jest. A jakie są kolejne kroki rozwojowe przed PrintUp?
P.F.: Kluczowym elementem naszej strategii na najbliższe lata jest
dynamiczny rozwój platformy Drukarni Internetowej PrintUp. Planujemy
znacząco zwiększyć ilość zleceń realizowanych przez internet. Chcemy, aby
proces zamawiania był jeszcze prostszy, szybszy i bardziej intuicyjny, co
przyciągnie zarówno nowych klientów, jak i zwiększy satysfakcję obecnych
użytkowników.
W ramach tej strategii w sierpniu 2024 zdecydowaliśmy się na
otwarcie naszego sklepu na rynek B2C, co oznacza, że będziemy teraz obsługiwać
również klientów indywidualnych.
Pracujemy nad udoskonaleniem naszych narzędzi online, aby
klienci mogli jeszcze łatwiej personalizować swoje zamówienia i korzystać z
nowych funkcjonalności, takich jak zaawansowane opcje wykończenia czy możliwość
zamawiania produktów w niewielkich nakładach.
Dziś jesteśmy liderem, jeśli chodzi o produkcję kalendarzy trójdzielnych i jednodzielnych w Polsce. Jesteśmy także pierwszym wyborem profesjonalistów z branży reklamowej. Plan na najbliższą przyszłość to podbicie rynku B2C. A to dopiero początek naszych działań!