Cyfrowy druk opakowań w naszej cyfrowej rzeczywistości
14 października 2024
W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci nasz świat przeszedł ogromne zmiany. Konsumenci znajdują się przed półkami pełnymi produktów walczących o ich uwagę. W tym szybko zmieniającym się świecie producenci i właściciele marek stają przed konkurencją większą niż kiedykolwiek wcześniej i poszukują sposobów na wyróżnienie się. Cyfrowy druk zaczyna być kluczowym narzędziem w angażowaniu konsumentów i wprowadzaniu innowacji.
W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci nasz świat przeszedł
ogromne zmiany. Informacje płyną na nas z każdego zakamarka codzienności — wyskakują
w wiadomościach tekstowych, wyświetlają się jako zdjęcia w aplikacjach
mobilnych, atakują z mediów społecznościowych. O ile kiedyś miało to formę liniową,
to dziś rozwija się wykładniczo. Codziennie na całym świecie wysyłanych jest
18,7 miliarda wiadomości tekstowych. W Polsce 87% młodych ludzi (pokolenie Z i
Alfa) spędza od 2 do 10 godzin dziennie przed ekranem telefonu. 100%
konsumentów staje przed półkami pełnymi produktów walczących o ich uwagę. Jak
więc zmieniliśmy się jako konsumenci?
Zakupy w
sieci weszły Polakom w nawyk. Wg najnowszego raportu SamoSeo „Nawyki e-zakupowe
Polaków. Raport 2024” 3/4 Polaków kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w
miesiącu, a 41,7% Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000
zł lub więcej. Hybrydowe zakupy, czyli zakupy stacjonarne z połączeniem
technologii mobilnych też stają się częstym zjawiskiem. Okazuje się, że 78%
Polaków w wieku 15-20 lat korzysta z telefonów podczas zakupów offline, robiąc
zdjęcia produktów i szukając opinii czy oceny w Internecie.
Produkty o
najróżniejszym zastosowaniu kreują nowe, dotychczas nieistniejące potrzeby
konsumentów, a zapakowane w kolorowe, fikuśne opakowania niemalże same wskakują
do koszyka zakupowego. No ale co znajdziemy w tym koszyku? Jak się okazuje, nawet nasze podstawowe potrzeby
ewoluowały w erze cyfrowej. Nieco żartobliwie, ale bardzo odpowiedzialnie
zauważamy, że powszechnie znana piramida Maslowa u podstawy ma teraz dostęp do
ładowarki i Wi-Fi, a nie jedzenie czy odpoczynek.
W tym szybko
zmieniającym się świecie producenci i właściciele marek stają przed konkurencją
większą niż kiedykolwiek wcześniej i poszukują sposobów na wyróżnienie się.
Kampanie promocyjne oraz limitowane edycje to nowe strategie marketingowe,
które przyciągają klientów. Cyfrowy druk staje się kluczowym narzędziem w
angażowaniu konsumentów i wprowadzaniu innowacji, umożliwia masową
personalizację, tworzenie produktów dedykowanych, różnorodnych edycji.
Z raportu
Digital Printing Packaging Market Research Report wynika, że rynek druku
cyfrowego opakowań rośnie w szybkim tempie, zakładając osiągnięcie wartości
ponad 30 miliardów dolarów do 2025 roku. Raport Allied Market Research
przewiduje, że ma on wzrosnąć do 49,9 miliarda dolarów do 2031 roku, z rocznym
tempem wzrostu (CAGR) wynoszącym 9,1% w latach 2022-2031. Te zmiany są
napędzane przez rosnące zapotrzebowanie na krótkie serie produkcyjne i spersonalizowane
opakowania. Cyfrowy druk pozwala na szybkie wprowadzenie produktów na rynek,
dostosowywanie wersji lokalnych oraz działania promocyjne związane z
wydarzeniami.
Nie można
pominąć aspektu ekologicznego — druk cyfrowy zmniejsza odpady, emisję dwutlenku
węgla i nie zawiera substancji niebezpiecznych. Etapy produkcji opakowań, takie
jak wytwarzanie form drukowych lub czasochłonny narząd maszyny, są pomijane lub
znacznie skracane, co przyspiesza czas dostarczenia produktu na rynek.
Przemiany te są kluczowe w obliczu zmieniających się cykli życia produktów i coraz
krótszych nakładów produkcyjnych.
Wykorzystanie
szansy, jaką niesie ze sobą zmieniający się rynek oraz rozwój biznesu w
zakresie druku cyfrowego, pozwoli nowoczesnym drukarniom opakowaniowym
oszczędzić czas i pieniądze, optymalizując procesy produkcyjne.