Cyfrowy druk opakowań w naszej cyfrowej rzeczywistości

14 października 2024

W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci nasz świat przeszedł ogromne zmiany. Konsumenci znajdują się przed półkami pełnymi produktów walczących o ich uwagę. W tym szybko zmieniającym się świecie producenci i właściciele marek stają przed konkurencją większą niż kiedykolwiek wcześniej i poszukują sposobów na wyróżnienie się. Cyfrowy druk zaczyna być kluczowym narzędziem w angażowaniu konsumentów i wprowadzaniu innowacji.

W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci nasz świat przeszedł ogromne zmiany. Informacje płyną na nas z każdego zakamarka codzienności — wyskakują w wiadomościach tekstowych, wyświetlają się jako zdjęcia w aplikacjach mobilnych, atakują z mediów społecznościowych. O ile kiedyś miało to formę liniową, to dziś rozwija się wykładniczo. Codziennie na całym świecie wysyłanych jest 18,7 miliarda wiadomości tekstowych. W Polsce 87% młodych ludzi (pokolenie Z i Alfa) spędza od 2 do 10 godzin dziennie przed ekranem telefonu. 100% konsumentów staje przed półkami pełnymi produktów walczących o ich uwagę. Jak więc zmieniliśmy się jako konsumenci?

Zakupy w  sieci weszły Polakom w nawyk. Wg najnowszego raportu SamoSeo „Nawyki e-zakupowe Polaków. Raport 2024” 3/4 Polaków kupuje w Internecie co najmniej kilka razy w  miesiącu, a 41,7% Polaków wydaje na zakupy w Internecie w skali miesiąca 1000 zł lub więcej. Hybrydowe zakupy, czyli zakupy stacjonarne z połączeniem technologii mobilnych też stają się częstym zjawiskiem. Okazuje się, że 78% Polaków w wieku 15-20 lat korzysta z telefonów podczas zakupów offline, robiąc zdjęcia produktów i szukając opinii czy oceny w Internecie.

Produkty o  najróżniejszym zastosowaniu kreują nowe, dotychczas nieistniejące potrzeby konsumentów, a zapakowane w kolorowe, fikuśne opakowania niemalże same wskakują do koszyka zakupowego. No ale co znajdziemy w tym koszyku? Jak się okazuje, nawet nasze podstawowe potrzeby ewoluowały w erze cyfrowej. Nieco żartobliwie, ale bardzo odpowiedzialnie zauważamy, że powszechnie znana piramida Maslowa u podstawy ma teraz dostęp do ładowarki i Wi-Fi, a nie jedzenie czy odpoczynek.

W tym szybko zmieniającym się świecie producenci i właściciele marek stają przed konkurencją większą niż kiedykolwiek wcześniej i poszukują sposobów na wyróżnienie się. Kampanie promocyjne oraz limitowane edycje to nowe strategie marketingowe, które przyciągają klientów. Cyfrowy druk staje się kluczowym narzędziem w  angażowaniu konsumentów i wprowadzaniu innowacji, umożliwia masową personalizację, tworzenie produktów dedykowanych, różnorodnych edycji.

Z raportu Digital Printing Packaging Market Research Report wynika, że rynek druku cyfrowego opakowań rośnie w szybkim tempie, zakładając osiągnięcie wartości ponad 30 miliardów dolarów do 2025 roku. Raport Allied Market Research przewiduje, że ma on wzrosnąć do 49,9 miliarda dolarów do 2031 roku, z rocznym tempem wzrostu (CAGR) wynoszącym 9,1% w latach 2022-2031. Te zmiany są napędzane przez rosnące zapotrzebowanie na krótkie serie produkcyjne i spersonalizowane opakowania. Cyfrowy druk pozwala na szybkie wprowadzenie produktów na rynek, dostosowywanie wersji lokalnych oraz działania promocyjne związane z  wydarzeniami.

Nie można pominąć aspektu ekologicznego — druk cyfrowy zmniejsza odpady, emisję dwutlenku węgla i nie zawiera substancji niebezpiecznych. Etapy produkcji opakowań, takie jak wytwarzanie form drukowych lub czasochłonny narząd maszyny, są pomijane lub znacznie skracane, co przyspiesza czas dostarczenia produktu na rynek. Przemiany te są kluczowe w obliczu zmieniających się cykli życia produktów i coraz krótszych nakładów produkcyjnych.

Wykorzystanie szansy, jaką niesie ze sobą zmieniający się rynek oraz rozwój biznesu w  zakresie druku cyfrowego, pozwoli nowoczesnym drukarniom opakowaniowym oszczędzić czas i pieniądze, optymalizując procesy produkcyjne.